lørdag, maj 20, 2006

Klar til FEM70?

Igår hjemkom Jesper og undertegnede fra den sidste forberedelse til FEM70 i næste weekend.

Generalprøven skulle vise om vores nyindkøbte rygsække kunne indeholde det nødvendige udstyr - og om formen kunne sandsynliggøre at vi kan gennemføre 70 km orienteringsløb (fugleflugtsdistance) i Silkeborg-skovene.

Desværre var rygsækkene ikke helt så vandtætte som forventet - og der var stadig enkelte ting der skulle optimeres på i oppakningen. Men generelt er det lykkedes at gøre oppakningen en del mindre end sidste år. Der er jo en del obligatorisk udstyr vi skal have med: Telt, soveposer, liggeunderlag, mad, kogegrej, fleece, overtrækstøj, lygter, kompas, førstehjælpsudstyr og nødrationer m.v.

Vi startede i Dyrehaven hvor vi fik selskab af Tine Tolbod fra adventureholdet. Derefter tog vi nogle gode bakke-intervaller i Dyrehaven (vel ca. 8 km effektive intervaller) før vi kørte til favoritskoven: Grib Skov.

Det blev til 46km løb inden vi gik i lejr for at få lidt mad og søvn. Vi var lidt forfulgt af uheld, men det lykkedes dog at få lidt at spise og komme i posen. (Der er en fin terrorbalance ift. hvem der var skyld i visse "uheld", så jeg skal ikke starte en beskyldningslavine her :-) ). Efter 3½ time i posen fik vi lidt havregrød og var igen på løbeben. Fredag morgen blev det til knapt 23 km inden vi tog tilbage til Kbh for at passe pligterne. Ialt 69 km på over en periode på 17 timer. Om en uge er det vel ca. 85-90 km fordelt på en periode på 24 timer. Det virker opnåeligt.

Jesper var ualmindeligt godt løbende. Så alle hans bekymringer om utilstrækkelig stamina blev effektivt manet i jorden. Jeg selv hang lidt mere i bremsen. Jeg håber, at lidt bedre optakt ift. ernæring og søvn til selve løbet vil udskyde tidspunktet for stive og sitrende benmuskler. Særligt skal jeg have regnet lidt på hvorvidt jeg overhovedet får inddækket mit energibehov - det kunne meget vel have stor indflydelse på hvornår jeg møder "muren". Forbruget ligger omkring 15000 kcal på en tur som den netop overståede. Det er altså en betragtelig mængde energibarer og "Jægergryde" :-)

Nu er der maksimalt én lang tur tilbage inden FEM - frem for alt gælder det om at møde på friske ben og fyldte glykogenlagre.

/Kasper

Ingen kommentarer: