søndag, januar 01, 2006

50,9 km - godt nytår!

Så oprandt d. 31. december. Og i tillæg til hvad denne dag almindeligvis bringer af serpentiner, bordbomber og nytårsløjer - så skulle dagen også blive min debut på en såkaldt ultradistance.

Det blev en sluttet flok der løb "ultrasocialmarathon", 4 stk. løb vi fra Kbh. H. Men for de tre's vedkommende var der tale om en yderst overskuelig løbetur. De løber alle f.eks. 24-timers løb (omkring 135-170 km på 24 timer), alpine etapeløb, ultraløb i Tibet, 333 km i Niger og alt muligt andet fuldstændigt rablende......fantastisk! :-)

Så det var yderst interessant selskab, meget sjovt at lære nogle stykker at kende. De havde iøvrigt også løbet North Sea Beach Marathon og Newline Skovmarathon som jeg i år - det bliver meget sjovt at hilse på dem næste gang lejligheden byder sig.

Tempoet var heldigvis aftalt på forhånd, så det var en god tur til startstedet. Vi kom lige et par minutter senere end beregnet (turen var lidt længere end de 8 km) så jeg nåede knapt at få udleveret t-shirt og startnummer før starten gik.

Sneen havde gjort ruten noget mere udfordrende end den behøvede at være. Der var ganske enkelt spejlglat rigtig mange steder - og hvis der ikke var spejlglat, så løb man på pakket sne. Løbestilen bliver noget anderledes når man hele tiden er påpasselig, så ret hurtigt blev læggene lidt stramme.


Helt galt blev det dog da vi kom ud på Amager Fælled. Her løb vi decideret på sne, halvt pakket, så både løs sne men alligevel glat. Efter 5 minutter havde skoene taget så meget sne ind, at de fødderne blev våde og kolde. Øv, men erfaringen fra F.E.M. var jo klar: Det skal bare løbes væk. Tillige var sneen så ujævn, at det var ganske som en skovbund - med den ene væsentlige forskel, at man ikke i sneen kan ane konturerne, og derfor først kan kompensere for vrid når man har trådt. Jeg var glad for efterårets skovture :)

Jeg havde en krise omkring de 30 km (samlet) - men det var kun i 5 km eller sådan noget. Fra de 35 begyndte jeg bare at tælle km ned fra 15, så gik de faktisk meget hurtigt og uden anden smerte end den der bør være der :-)

Den samlede tid blev 5:07 - men den er iøvrigt fuldstændig irelevant. Det afgørende var at komme ud over den magiske marathondistance - det er så fedt! Og så på en dag hvor elementerne ikke gjorde det lettere.

Jeg havde forudset, at turen ville betyde mere barstol end ballondans, og mere sofa end samba. På besynderligste vis skulle det dog vise sig ikke at holde stik. Men jo - gangen ikke mindst på trapper er lidt besværet :-)

Og nåja - det betyder jo faktisk, at jeg nu er endurance-rekordholder i DVV på såvel cykling som løb - meget tilfredsstillende. Så fred være med svømningen, på den front kan i sove roligt :-)

Tilbage er vist kun at sige til Tændstiksben 1 + 2 (AKA Jesper og Søren): Så er det frem over isen gutter! :-)


/Kasper

Se også Første forsøg mod ultradistance

4 kommentarer:

Søren Friis Larsen sagde ...

Tillykke tillykke! Suværen afslutning på 2005 og meget lovende for 2006-sæsonen må man sige!

Det bliver ehh, festligt at krydse klinger (store, naturligvis) med dig til Craft.

Vi øvrige dødelige var naturligvis også klar til at honorere aftalerne indgået nytårsaften - lynhurtigt som en flok ninja'er var vi oppe af sengene og kl. 6.30 mødte Morten og jeg simultant op hos Jesper og Maria. Det blev til en fin kort tur. I morgen mødes vi dog først kl. 7, for Hillerødgade svømmehal har ikke åben før...

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Ja, nu er der da lagt i kakkelovnen til en interessant sæson. Og p.t. er der jo ingen planer (mig bekendt?) om løb m.v. der vil forstyrre træningen frem mod F.E.M. For det værste ved denne slags lange ture er, at man afstår fra træning en lille uge før løbet og nogle dage efter.

Det glæder mig meget at høre, at Morten gav møde. Jeg vil ikke sige, at jeg er overrasket - men det er da fremragende at intentioner også endelig bliver omsat til handling :-) Jeg glæder mig meget til ved lejlighed at høre Mortens beretning :-)

Jeg skal lige vænne mig til tanken om, at to DVV-folk bidrager til at minimere chancen for succes for det tredje medlems primære sæsonmål ved at løbetræne med Maria. Det er vist godt, at den står på intervaltræning på torsdag :-)

/Kasper

Anonym sagde ...

Hej Kasper.

Feeeeed beskrivelse af din første ultra. Fedt at være ultraløber, ik´?? :) Er du klar til en ultra til næste socialmarathon ???

Selve marathon´et var ganske hårdt og varierende. Det er ikke hver dag man løber i dyb sne med høje knæløft med en god modvind i ansigtet. Det trak tænder ud hos de fleste og vores gruppe endte også med at strække sig over 100 m. på fælleden. Som fartholder gik de første 21,1 km ganske fint. Vi var kun 1:45 min over tidsskemaet, og så fik vi endda en vejviser med på sidste halvdel. Da vi kom ud til lufthavnen lokkede jeg hele gruppen med ind i afgangsterminalerne som en lille afstikker og så ellers videre af ruten. 10-12 km før mål gik Jan kold og jeg måtte holde farten alene. Kortholderen slap allerede efter 7-8 km og så måtte jeg selv "gætte" mig til sidste del af ruten. Jeg havde ikke læst grundigt på den, da jeg vidste, at vi fik en vejviser med. Det lykkedes nogenlunde og der var mange glade ansigter, da vi nåede i mål.

Jeg var så heldig at få et par fede blodvabler under et par af neglene, så der var en lille smule smerte ved nytårsskiftet. Men utroligt hvad et fodbad kan gøre. En hurtig punktering af vablerne og så skal jeg ellers ud på en lille 10 km med min datter i babyjoggeren og kæresten ved min side :)

Godt nytår.

Mikkel

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Hej Mikkel!

Sjovt, at du fandt vores blog :-)

Jeg går ud fra, at det er et retorisk spørgsmål når du spørger om jeg er klar næste år :-)

Jeg er da for så vidt noget lettet over, at der også i den hurtigste gruppe skulle kæmpes ude på ruten :-)

Stik mod sædvane slap jeg for vabler m.v. Men benene var nu alligevel hverken klar søndag eller idag mandag... så de får lov at hvile til imorgen :-)

Det bliver spændende at se, hvad du har på bedding når din hjemmeside opdateres med løbeplanen for 2006 :-)

Tak for kommentaren og dit supplement til beretningen!

/Kasper