torsdag, december 29, 2005

Ufrivillig krydstræning

Nu hvor sneen har lagt sig tungt over landet, må det være på høje tid med en juleopdatering.

Jeg benyttede de sidste dage før jul til at pakke cyklen i bilen og forlægge til mine forældre. Udover selskabet, den gode mad og konfekt var det også fint at kunne få cyklen indendøre til lidt seriøs adskillelse, vedligehold og samling.
Som det er fremgået andetsteds, så havde den midterste klinge mistet en tand - og jeg har i det hele taget længe haft lyst til at blive lidt klogere på mekanikken. Der er nu engang en vis tilfredsstillelse ved at kunne adskille og samle det man cykler rundt på.

Jeg hang således cyklen op i loftet på værkstedet derhjemme og gik igang med det nyanskaffede værktøj, reservedele m.v. Det er altså ualmindeligt dejligt at have cyklen oppe i arbejdshøjde - og værktøj indenfor rækkevide!
D. 23. cyklede jeg afsted på den nysamlede cykel. Turen gik (eller skulle gå) ca. 20 km af en nedlagt jernbane og derefter en tur i skoven og derfra tilbage. Efter ca. 15 km på sporet får jeg en sivende punktering. No problem, jeg havde jo en ekstra slange og en god gammel manuel pumpe med. Eneste "lille" problem var, at pumpen ikke kunne pumpe presta-ventiler - og det var både primær- og reserveslangen :-/
Så jeg måtte bestille afhentning hjemmefra - og istedet tage hunden med på løbetur.

Næste dag var jeg blevet klogere (troede jeg). Min mor har presta-ventiler på hendes cykel, og jeg lånte bare hendes minipumpe. Klog af skade kontrollerede jeg selvfølgelig lige dette inden afgang - og den pumpede fint en reserveslange op. Afsted det gik, samme rute som sidst. Og NØJAGTIG samme sted punkterer jeg så igen. Frisk går jeg igang med slange-udskiftningen. Det viser sig bare, at mors pumpe måske nok kan pumpe en slange op - men SLET ikke kan skabe så meget tryk, at det kan pumpe hverken en hel eller halv bar i dækket (en bekymring min far faktisk tidligere gav udtryk for). Facit blev det samme som dagen før: Afhentning i bil. Årsagen til de sammenfaldende punkteringer blev iøvrigt opklaret i ventetiden på afhentning. Kommunens folk havde været venlige at foretage beskæring af buske (herunder brombær- og tjørnebuske) langs banen i de foregående dage. Og selvom de havde fjernet de store grene lå der småkviste spredt ud. Skod!

Det kom frem allerede før pakkerne kom under træet, at den nærmeste familie faktisk ikke havde fundet ud af hvad "SKS Airgun til CO2-patroner" var for en størrelse. Så mit juleønske om en ordentlig cykelpumpe hang pludselig i en tynd tråd.

I juledagene viste det sig dog, at Jytte og Bendt havde gennemskuet ønskesedlen, og Jytte havde været hos RBS i Vanløse og hente vidunderet.

Herudover indløb der flere rigtigt lækre trænings-trøjer (de er nu alle testet og "godkendt" :-) ) samt et rigt mål af gavekort m.v. til grej - sidstnævnte skal snarest omsættes til cutting edge grej der mere end matcher Sørens (lidt lækre, men også fesne) flaskeholder :-)

/Kasper

4 kommentarer:

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Hep!

Jeg glemte at nævne, at jeg naturligvis kontrolvejede den gamle og den nye klinge. Netto jeg har sparet omkring 15 g - så du kommer bare an Søren :-)

Søren Friis Larsen sagde ...

Sig mig, hvordan får du alle de punkteringer? Det er jo snart reglen, når du er ude at cykle - og altid, altid står du og mangler det rigtige rescue-udstyr og DNF på DNF er resultatet. Tsk tsk tsk, Dolph skammer sig (også over de håbløse hans/hendes/sin-fejl du på nærmest jysk manér begår i indlægget) - forhåbentlig har du været hurtigt oppe igen som en ninja.

Godt at du omsider, ved barmhjertige menneskers hjælp, har fået noget ordentligt grej til den slags uheld. Men så glemmer du vel slangen næste gang, for det ville da være nye takter, hvis du rent faktisk kører glat igennem ;-)

Fornuftigt at høre, du er begyndt vægtreduktionen på den midterste klinge - og 15g på bevægelige dele vil jo virke som om du har fået en raketmotor bagpå...

Jesper og jeg er jo som bekendt gået igang med vores lav-kvalitet, lav-intensitetstræning så pas bare på. I går foretog jeg endda et skift løb-svømning-løb, så kom ikke her!

Kasper Carøe Olsen sagde ...

DNF? Det har jeg da vist endnu til gode at opleve? At løbe til målstregen til Slushcup er ikke DNF - det er holdning som selv Dolph ville være stolt af.

Som det er nævnt i indlægget, så var det tjørn/brombær der satte en stopper for mig her i julen.

Og du burde jo være meget glad for, at jeg har været ramt af materielle effekter. Hvad skulle ellers holde liv i dit håb om at vinde over mig i SlushCup og Craft? :-)

/Kasper

Søren Friis Larsen sagde ...

Nåhh, ja, DNF eller DBF (Did Barely Finish)- forskellen er jo svær at få øje på...

Men jeg glæder mig naturligvis til Craft-dysten!