søndag, december 04, 2005

Skovdebut for nye sko

I forrige uge tog jeg mine mere eller mindre nedbrudte løbesko med til Marathonsport for at finde et par værdige afløsere.

Ekspedienten kiggede mistroisk på mig da jeg fremholdte de gamle sko - han mente det var mange km siden, at de havde ydet nogen støddæmpning af betydning. Han foreslog, at jeg lige skulle tage én løbetur mere i dem før de skulle ud - og det skulle være på løbebånd. Hans gennemgang herefter viste, at udover at skoene var fuldstændigt udtjente så var de faktisk slet ikke i nærheden af at passe til mig.

Efter deres sædvanlige seriøse fremgangsmåde fandt han nogle forskellige sko frem som skulle ligge indenfor mit range (som er normalt til ganske let overpronation). Et par passede både intuitivt og på løbebåndet. Det blev til et par Asics Nimbus VII

Og de har sandelig også været fede at løbe i - en HELT anden løbeoplevelse.

Idag skulle de så første gang ud i en rigtig skov - til O-løb ved Bregnerød. De fine nye sko - de havde virkelig ikke fortjent sådan en besudling. De blev totalt spurt i mudder, indvendig og udvendig. Indvendig fordi skoen en enkelt gang blev stående i mudderet mens jeg løb videre. Mine sokker var selvsagt ikke rene da de efterfølgende skulle tilbage i skoen :-)

Man burde i virkeligheden nok overveje at købe et par track-sko. De har meget bedre greb, og holder i højere grad fødderne tørre.

Jeg kan i høj grad anbefale tri-drengene at vove jer ud i skoven. Udover selve træningen i orientering generelt og orientering under løb (som nogle har mere brug for end andre :-) ) - så styrker det led og sener markant. Jeg kan tydeligt mærke, at mine fødder idag er trætte på en helt anden måde, end hvis jeg bare har drønet rundt i Søndermarken eller Fælledparken. Forhåbentlig kan den rette mængde terræntræning forebygge forvredne ankler m.v. Der er ikke noget mere surt end skader - og da især op til og under et race.

Så det er bare op på dupperne drenge! :)

/Kasper

Ingen kommentarer: