søndag, december 11, 2005

En strabadserende tur i skoven

Idag var der endnu engang mulighed for at komme i skoven sammen med en flok hårde drenge. Søren og Jesper havde andre planer for søndagen, men det skulle naturligvis ikke afholde mig.

Denne søndag var det Triathleten i Blovstrød der opstillede rammerne for 2. afdeling af Craft X-Duathlon.

Dagen skulle dog også vise sig at være mit første rigtige møde med mudder og ælte. Det overgik i hvert fald hvad jeg tidligere har cyklet rundt i :-) Der var ikke store vandpytter, men omkring 7-10 cm muddermasse på store dele af den 5 km strækning der skulle tilbagelægges 4 gange.

Jeg havde heldigvis det rigtige værktøj til opgaven. Så sent som igår skiftede jeg nemlig til mine nyindkøbte 1.80" Nobby Nick mudderdæk. De har selvfølgelig større knopper end mine almindelide cross country dæk - men er også meget smallere. Dermed gnaver de sig meget hurtigere ned i mudderet og får dermed greb i de fastere jordlag. Det bliver selvfølgelig tungt at træde når man på den måde kører _i_ og ikke _på_ mudderet, men til gengæld kommer man fremad, kan holde sig i sporet og ligger ikke og fedter rundt ovenpå mudderet. Endelig har det smalle dæk også den fordel, at den pakker mindre mudder (og her snakker vi kg).

Jeg havde været forbi lørdag sen eftermiddag med de store lygter på cyklen for at prøvekøre ruten. Imidlertid var det frostvejr lørdag og dermed et godt fast underlag - det skulle ændre sig til søndag med 8 grader celcius fra morgenstunden :-)

Billedet er fra 1. gennemkørsel af MTB-ruten og inden det begyndte at blive rigtigt mudret. Her er både den og jeg jo praktisk talt endnu rene :-) Det blev jeg mildt sagt ikke ved med at være. Jeg noterer i den forbindelse det iboende problem, at det tidspunkt man på en cykelrute har tid til at drikke fra drikkedunken også samtidig er det tidspunkt hvor man kører alt mudderet af dækkene - nemlig når man lige kortvarigt er ude på en grusvej og ikke risikerer styrt ved at tage den ene hånd fra styret.

Distancen er den samme i alle afdelinger er cuppen: 3 km terrænløb - 10 km MTB - 3 km terrænløb - 10 km MTB - 3 km terrænløb. Det forløb faktisk uden problemer - selvom det langtfra går så hurtigt som jeg kunne ønske. Men det retter sig vel på et tidspunkt? :-)

Grejet fungerede 99% idag. Jeg havde monteret at par almindelige pedaler for at undgå skifte fra cykelsko til løbesko. Det var rigtigt godt. Jeg smed kæden en enkelt gang - ganske som jeg jo har oplevet før. Da jeg kom hjem opdagede jeg under vedligeholdelsen, at jeg har kørt en tand af den midterste klinge...det er formentlig årsagen til mine små kædeproblemer - eller også er det en konsekvens :-)

Så sig lige til, hvis du skal bestille stumper hos Bike-Discount :-)

/Kasper

Ingen kommentarer: