torsdag, april 12, 2007

Smoking hot-cup


Årets nyskabelse på mtb-fronten er Hot-cup'en der køres sideløbende med den traditionelle DustCup. Formatet og setup'et er dog meget lig det velkendte: man drøner afsted i 70 min og kører så den påbegyndte omgang færdig.

Første afdeling var i går i Hillerød på en glimrende rute og i flot, flot vejr. Jeg kører med i både Hot-cup'en og Dustcup'en, så der bliver rig lejlighed til mtb-træning i 2007. Jeg havde på forhånd besluttet mig for at give den max-gas og teste den gode form og forbedrede teknik af. Desuden lykkedes det mig at deltage i rutefremvisningen i søndags og jeg var så tidligt i Hillerød i går, at jeg kunne snuppe yderligere to omgange i roligt tempo på ruten som opvarmning. Det er virkelig en enorm fordel at kende ruten godt allerede fra start.

Racet gik godt. Folk gik i den grad til stålet fra startskuddet lød, men selv om jeg ubeskedent og belært af erfaring havde placeret mig forholdsvis langt fremme i startfeltet skabte det første singletrack og de første to stigninger dog en lidt forsinkende kø. Ærgerligt - feltet var så tæt at en sluttid bare ét minut hurtigere ville have betydet fem pladser frem. Nuvel, næste gang må jeg være endnu mere skamløs :-)

Da først der kom plads i sporet var det dog muligt at begynde at hive folk ind og overhale. Den gode Lanzarote-form satte mig i stand til at hente en del på de brede grusstier og det gode kendskab til ruten gjorde mig i stand til sågar at snuppe folk på de tekniske opkørsler. Ruten var spændende - meget afvekslende og med mange små, tekniske stigninger, hvor en masse rødder på vej op gjorde, at man i den grad skulle holde tungen lige i munden. Jeg havde besluttet mig for at give max-gas og det gjorde jeg, og så må man også finde sig i at bide i græsset i ny og næ. Så det blev også til et mindre styrt forårsaget netop af en rigtig drilsk rod, der ikke blev mindre glat som omgangene gik. Jeg var dog lynhurtigt oppe igen som en ninja.

Det lykkedes mig at disponere så jeg kunne presse mig selv hele vejen hjem (4. omgange på 1:25:38). Udstyret havde ingen problemer med den knastørre rute (bortset fra en enkelt meget dyb muddergrav) og klarede også de hidsige pump fra hundrevis af rødder som cyklen blev tvunget stærkt henover. Jeg skal imidlertid have nogle andre briller for jeg svedte så kraftigt, at der samlede sig sved og dug, der totalt ødelagde mit udsyn på sidste omgang. Jeg kunne have taget brillerne af, men besluttede at nøjes med at køre med dem på næsen (har set ekstremt dumt ud) fordi der sidst på omgangen var en lang passage hvor man bogstaveligt talt kørte spidsrod gennem en masse små bøgetræer der nådesløst piskede imod ens ansigt. Og en ridset hornhinde havde jeg trods alt ikke lyst til at indkassere. Men på en rute som er så teknisk og med så mange små forhindringer og sving er udsyn alfa og omega, så det kostede lidt at jeg kun kunne se ordentligt i en smal stribe over mine lortebriller.

Resultatet var altså næsten tilfredsstillende - jeg sluttede som nr. 60 overall og som nr. 10 i min agegroup. Det bliver spændende at se, om jeg kan fastholde det niveau og udbygge det i det samlede klassement ved fremtidige afdelinger. Især bliver det spændende at se, hvordan 2-timers afdelingerne udspiller sig. Den sidste 2-timers jeg kørte i DustCup var monsterhård, men det er jo ens for alle :-)

Ingen kommentarer: