søndag, april 30, 2006

C'est possible, c'est vraiment possible

Visse ting her i verden synes nærmest umulige. Uopnåelige. Uovervindelige. Med Kaspers imponerende formkurve, der ikke synes at ville tage nogen ende, så syntes en sejr i dagens baglæns-tri på sprint-distancen 5km løb, 20km enkeltstart og 500m svømning som en sådan umulighed.

Jeg måtte dog også sande efter et hårdt udlæg i front på løberuten, at jeg ikke kunne følge med på de 5km, når Kasper for alvor lukkede op for benzin-motoren. Han klokkede en forrygende tid komfortabelt under de 20 minuter - og så vidt jeg forstår, så var han faktisk i stand til at se Eskild foran, da han løb i mål. Imponerende. Jeg havde selv et godt løb og pressede mig helt ud - pt. er formen altså til 21.41 på de 5km. Den skulle også meget gerne under 20, men jeg havde ikke mere da jeg løb i mål, så jeg var tilfreds med at jeg nåede at få det brændt af.

Så var tiden inde til en deployment of speed weaponry - utroligt, at der ikke skal mere end et par Zipp 808 til at intimidere Kasper Carøe. Stærkt prustende i mål foran Camilla, der havde været så elskværdig at komme for at heppe, kunne jeg således konstatere, at hvad der ikke lykkedes på løbe-benet var en realitet på cyklingen. Jeg kan hermed præsentere intet mindre end en verdenssensation - det kan lade sig gøre at slå Kasper Carøe Olsen. Der var ikke tale om nogen stor sejr, men dog nok til at der er en vis spænding om, hvem der vinder den samlede duathlon. Af mystiske årsager er Kaspers løbe- og cykeltid ikke offentliggjort i skrivende stund - men Kasper kan sikkert opklare sine tider fra pulsuret?

Min egen cykeltid blev 33.59 - lidt bedre end sidste søndag. Mit pulsur beregnede en gennemsnitsfart på 35,7 km/t, en max hastighed på 53,5 km/t, en gennemsnitspuls på 172 bpm og en maxpuls på 183 bpm. Igen følte jeg, at jeg formåede at presse mig selv lidt hårdere end jeg tidligere har kunnet. Løbserfaringen begynder at hjælpe, synes jeg. Det var naturligvis også en stor fordel, at jeg søndagen inden havde kørt præcis den samme 20km distance. Selvom ruten var anderledes havde jeg dog hele tiden en klar fornemmelse af, hvor langt der var hjem og hvor meget jeg kunne give den gas.

Kasper var desværre forhindret (eller var der i virkeligheden tale om en framelding?) i at deltage i svømmedelen. Jeg overvejede kortvarigt, om jeg skulle skåne min skulder fra de 500m, men besluttede mig naturligvis for at gennemføre. Smerte er jo trods alt kun svaghed der forlader kroppen og trods dagens fornuftige åreladninger hidtil kan man vel altid finde en lille sjat svaghed og hælde ud.

Jeg har ikke svømmet de seneste tre uger og mærkede lidt til skulderen, dog ikke faretruende. Så det blev en langsom tid på 8:43. Masser af plads til forbedring og en samlet tid på 1:04 - nu venter jeg blot spændt på at høre Kaspers præcise løbe- og cykeltid, så vi også kan få den samlede duathlon afgjort. Hvis han er heldig kan han måske dermed rede en 2-2 hjem (for der er naturligvis ingen tvivl om at jeg tager den samlede sejr, når han ikke stiller op til svømningen). :-)

3 kommentarer:

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Det var i sandhed en dag med blandede følelser.

Først blev jeg mødt af Søren der stod bøjet over en cykel jeg ikke umiddelbart genkendte som Sørens egen "Centurion Oxygen".

Med et fuldt integreret carbon enkeltstartsstyr - barend-shifters og hele pivtøjet. Og med et sæt spritnye Zipp808 højprofil carbon aerohjul med lukkede ringe...goddamn!

Jeg forestiller mig, at der ikke går mange uger før Søren også har anskaffet sig en enkeltstartsrammer og en ny gruppe til cyklen - for blikket bliver noget forvirret med så ultralækkert udstyr på en "solid" alu-ramme med Shimano Sora-gruppe :-)

Til cykelnovicerne skal det for forståelsens skyld og til orientering nævnes, at hjulsættet alene (ekskl. dæk og andet tilbehør) koster 8.000,- - styret koster ekskl. bremsegreb, gearskiftere, kabler osv. 3.000,- !

Det er tæt ved blasfemi at køre på en Centurionramme med den slags udstyr - også selv om Søren med stor omhyggelighed har pillet samtlige klistermærker af ramme og geargruppe for måske at forvirre de mindre kyndige udstyrsspottere :-)

Efter løbet stod vi med mit forhjul i den ene hånd og Sørens i det andet. De var fuldstændigt usammenlignelige - og da 808'ernes force faktisk slet ikke er vægten, men aerodynamikken - så er der vist ingen tvivl om at jeg skal til at spare sammen!

Fik jeg nævnt, at det er lækkert grej Søren? :-)

Som nævnt gik løbet udmærket, faktisk noget bedre end forventet. Af forskellige årsager (sygdom+småskade) var mine forventninger begrænsede - men det lykkedes at disponere løbet ganske udmærket. Søren agerede hare de første knapt 2 km - det var et helt vanvittigt udgangstempo han lagde - men jeg følte mig presset til at hænge på efter bedste evne...men jeg tænkte mit. Enten så løb han klart over evne eller også havde han lavet måneskins-løbetempotræning som det tidligere er blevet os bekendt er sket på MTB :-)

Men det var (heldigvis!) løb over evne, og før 2 km-skiltet kunne jeg snige mig uden om - og konstatere at Søren ikke fulgte med. Ved 2,5 havde jeg omtrent 75 m ned til Søren - men derfra må det have gået rimeligt stærkt med at øge. Jeg tror du skal arbejde lidt med at løbe efter dit ur og km-tider Søren - vi har vist nu nogle gange konstateret, at du ikke skal løbe efter din fornemmelse :-)

Cykelturen gav rigtigt gode løbserfaringer. Det var min debut på - ja, vel egentlig enhver form for smalsporet cykelkonkurrence :-) Men det var interessant at prøve en så kort enkeltstartsdistance - jeg har bestemt også noget at lære ift. disponeringen. Udlægget var afgjort mere konservativt end optimalt - jeg blev nok lullet lidt i søvn af den forankørende (udenfor draft-afstand). Men da målet blev rundet første gang af to - begyndte jeg at åbne for den store muskel. En god fornemmelse - og helt sikkert den fornemmelse man skulle have haft fra starten.

Der var derfor meget velfortjent, at Søren tog sejren på cykelbenet. Næsten to minutter hurtigere end mig. Klart træningsanimerende for mig :-) Jeg skal dog forsøge at holde hovedvægten på langdistanceløb de næste 4 uger af hensyn til FEM70.

Det var mit mål med løbet at vinde i én af de to discipliner. Det lykkedes med løbet. Men jeg havde ikke forventet 2 store ekstragevinster: Henholdsvis at komme under 20 min. på løbet - og at nappe Søren samlet :-)

Sørens DU-tid bliver 0:55:40. Min bliver 0:55:37! :-) (19:46+35:51).

Jeg anerkender naturligvis Sørens samlede sejr idet han blev og tog svømnningen med. Jeg er iøvrigt ganske sikker på, at jeg ikke ville kunne have holdt tidstabet på svømningen under 3 sekunder :-)

Samlet set rigtigt gode erfaringer...men han får fandme ikke lov til at tage mig så stort på cyklingen næste gang - Zipp eller ej!!!

Søren Friis Larsen sagde ...

God dammit, du sniger en 2-2 hjem - ja, det var vist heldigt for dig at svømmebenet alene ikke skulle tælle med i det samlede regnskab. Men igen, godt løbet, det må jeg sige.

Og det der, med at ligge og lade sig lulle i søvn af dem, der kører foran - det er jo helt galt. De ligger der jo fordi de er langsomme (de langsomte løbere startede først på cyklen) og dermed er de til for at blive spist én efter én. Stærkt motiverende løbende at kunne overhale de forankørende.

Og vil så ikke godt lave være med at bruge alle de bandeord i dit indlæg (aluminum, sora, etc) - det giver sådan et dårligt indtryk. Jeg fik i øvrigt enkeltstartsstyret incl styrendeskiftere brugt for en tusse, så helt i bund er kontoen ikke.

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Min officielle tid på cykelbenet blev faktisk 0:35:34 - hvorimod min løbetid blev et sekund dårligere end min egen tidstagning. Samlet set altså komfortable 19 sekunders forspring :-)

/Kasper