torsdag, september 28, 2006

Når man laver en Søren Friis

Som det er velkendt for nogen har jeg, grundet studiet, for tiden henlagt træningen til det sydeuropæiske, nærmere bestemt Madrid. Den sidste måned har det dog, grundet travlhed og rejseaktivitet, været yderst minimalt hvad der har været af systematik i indsatsen og efter at have brugt en uge på at falde til hernede var det derfor planen i går at starte løbetræningen stille og roligt op igen med en lille tur på 6-7k rundt i de mildest talt ikke flade gader i det nordlige Madrid.

Ruten var på forhånd lagt ned forbi den nærmeste svømmehal, der ligger ca 3k sydpå, så var der også styr på hvordan man kom derned og med en lidt alternativ rute hjem skulle længden passe. Navigationen blev taget lidt på slump, min stedsans er normalt ganske velkalibreret.

Turen til svømmehallen gik fint, bakkerne var ikke super hårde og det gik lidt mere nedad end opad så tempoet var helt respektabelt, men som bekendt må det der kommer ned også komme op igen - eller hvordan det nu er det er. Efter at have passeret hallen tog jeg et par venstresving og mente således at være på rette vej hjem igen. Jeg ramte hurtigt, efter ca 4k, den nord/syd-gående vej der skulle lede mig op til min bydel igen og løb i hvad jeg mente var den nord-østgående (rigtige) retning. Vejen gik noget mere opad end nedad hvilket passede meget godt med udturen.

Efter godt et par kilometer bemærkede jeg at husnumrene var i 90'erne og jeg mente bestemt at huske at mit busstop lå ud for nr. 300-og noget, "Nå, der er nok lidt længere end jeg troede." tænkte jeg frejdigt og lod så være med at kikke på flere husnumre indtil jeg så nr. 30! Argh!

Nu er det jo altid ganske svært at indse at man har taget fejl - så jeg fandt et kort over byen på et busskur og spurgte (på meget dårlig spansk) den første forbipasserende hvor på kortet jeg befandt mig. Den meget venlige mand pejede alt alt for langt sydpå til min smag.

Kun iklædt løbetøj, sko, forerunner og en nøgle til lejligheden var der dog ikke så mange andre muligheder end at vende rundt og løbe den tunge vej tilbage igen. For at fudlende oplevelsen havde jeg selvfølgeligt ikke spist aftensmad inden turen, det var jo bare en lille tur på 6k, og tørsten begyndte efterhånden også et melde sig. Jeg kunne dog ikke få mig selv til at spørge om vand nogen steder - så i stedet klemte jeg ballerne samme, satte tempoet ned og tænkte at nu måtte det jo så i det mindste gå lidt nedad det første stykke. Verden er imidlertid et ondt ondt sted og det gik mindst ligeså meget opad på vej tilbage af det stykke jeg lige havde løbet som det gjorde på vej ud - og de sidste tre kilometer gik det kun opad, jeg ved ikke lige hvordan geografien i Madrid er skruet sammen men det er ondt!

Hjem kom jeg dog, også i løb, og slutresultatet blev en tur på knap 13k. Var jeg blevet spurgt inden om jeg troede at jeg med dagsformen kunne klemme 13k ud af benene på en flad rute havde jeg svaret klart nej, så en stor sejr er det at have presset sig selv ud over hvad man troede muligt, man kan mere end man tror hvis man bare bringer sig selv i en situation hvor det er nødvendigt...

2 kommentarer:

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Der er jo nogen der siger, at det man ikke har i hovedet må man have i benene :-)

Mon ikke du burde finde en orienteringsklub dernede du kan løbe med? Eller gøre som Søren: Kun løbe hvor der med korte stræk er afmærket med minestrimmel? Jesper og undertegnede har tidligere i anden sammenhæng afholdt et lille kursus i orientering - måske burde det gentages i Vivamus-regi når du kommer hjem :-)

/Kasper

Søren Friis Larsen sagde ...

Der er naturligvis ingenlunde tale om at lave en full-scale Søren Friis - det ville kræve flere elementer:

1) GPS'en skal indstilles forkert og bidrage til vildledningen, selvom man naturligvis i princippet sagtens kan fare vild uden.

2) Der skal løbes forvildet rundt i langt længere tid inden mistanken bliver så stor at man rent faktisk overvejer hvor man er - men mht. kort i busskure er du på helt rigtig kurs

3) Slutresultatet skal gerne ligge på den anden side af 20km eller rundt regnet +120 pct af hvad man havde planlagt

4) Det uforudsete hårde træningspas skal så forstyrre den løbeaftale man havde lavet med Jesper Duelund dagen efter

Og til Kasper: Orienteringsløb?! Tsk tsk - det er kun for løbere der er nødt til at have pauser undervejs hvor de har lov til at gå lidt rundt og kigge i skovbunden...