fredag, juli 07, 2006

En dag på Omaha Beach

Weekendens Double 2006 var kun halvt overstået, da jeg søndag morgen vågnede med stive ben fra lørdagens 300 km landevejscykling Sjælland Rundt. Det var, som forventet, ikke lige et maraton på sand, jeg havde mest lyst til lige netop den søndag. Men nu var aftalen jo indgået med Kasper, der naturligvis også indfandt sig klar til afgang sammen med vores trofaste supporter og chauffør Camilla. Så gik turen vestover mens gårsdagens trilletur blev benhørigt evalueret mens der blev hældt rigeligt vand på tanken.

Vi ankom godt en time før start og havde dermed god tid til klargøring, herunder påsmøring af rigelige mængder solcreme og vaseline. Kl. 11.00 gik starten og så var der ikke så meget andet at gøre end at løbe. Ruten var enkel: løb 42,195 meter nordpå i strandkanten fra Vejers Nordstrand til Hvide Sande. Og jeg som elsker en afmærket rute…

Tempoet var ikke højt, men jeg var egentlig positivt overrasket over at benene trods gårsdagens hårde strabadser faktisk godt kunne løbes på. Underlaget var ikke optimalt, men omvendt var stranden på den første halvdel af turen faktisk ok fast, så man ikke sank voldsomt ned. Dog løb man mange steder med en betydelig hældning, hvilket godt kunne mærkes i ankel og knæ. Værst var dog helt klart varmen der lod sig mærke fra første skridt. Så der røg vand ind ved hvert depot. De første depoter havde vand på flasker så det gjorde det nemt at snuppe et par og så få drukket løbende frem til næste depot – senere fik man kun plastik-krus og det spillede langt fra. Hvad der absolut heller ikke var optimalt arrangeret var det totale fravær af toiletter på ruten – så jeg måtte efter 22km låne et par papirservietter og tage en tur op i klitterne på spejder-maner. Tidskrævende og ufedt.

Vi holdt os dog hydrerede selv om vandet nærmest skulle tvinges ned, da det var meget varm af at stå i solen. Der var med andre ord en del, som arrangørerne kunne have gjort bedre – men det var nu engang vilkårene.

Kasper var som sædvanlig godt løbende mens jeg blev ramt af en slem kvalme omkring halvvejs. Det lettede dog lidt efter turen i klitterne, men blev dog snart afløst af problemer med venstre knæ. Efter en kort gåtur, en nærmere overvejning af problemets omfang og et forsøg på at løbe igen besluttede jeg at hoppe af ved næste depot. Ærgerligt, men nok fornuftigt i forhold til at kunne opretholde en fornuftig løbetræning frem til 20 august og sæsonens absolutte hovedmål. Jeg var dog ked af at måtte forlade Kasper, der nu var overladt til at slide sig gennem de sidste 14, kedelige, tunge og varme kilometer hjem. Tilmed på et underlag der var langt fra så godt som det første stræk. Det klarede han naturligvis og jeg kunne sammen med Camilla tage imod ham efter knap 5½ times løb i målområdet, hvor han tilmed præsterede en slutspurt og slog to andre deltagere, som han havde konkurreret med de sidste kilometer. Stærkt stærkt!

Selv havde jeg en spændende tur i til målområdet i hjemmeværnets militærkøretøj. Det var en nærmest studenteragtig oplevelse: vi sad side om side på bænke på ladet af en lastbil med siden i køreretningen – og folk kastede op. Utrolig så hårdt det slår, hvis man dehydrerer og går helt ned. Det så bestemt ikke rart ud. Men frem nåede vi, selvom chaufføren også kørte, som om han havde fået solstik.

Da Kasper lige havde fået et par minutter til at sunde sig snuppede vi en velfortjent svømmetur (jep, jeg tog fire fly-tag) og forkælede os selv med en is inden turen igen gik østover. En hård weekend – men ingen tvivl, The Double er kommet for at blive og vi overvejer nu blot, hvad indholdet af ”The Double 2007” skal være…

8 kommentarer:

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Uha-ja. Sikke en dag.

Som Søren var jeg også positivt overrasket over mine ben søndag. Efter de første 5 kilometer gik det faktisk hæderligt. Men jeg syntes, at Sørens tempo egentlig var lige vel optimistisk disponeret - omend jeg hang på. Faktisk begyndte jeg først at føle mig vel tilpas og "ovenpå" efter omkring 20 km. Desværre var det kort herefter, at Søren begyndte at få problemer.

De sidste 14 gik udmærket, omend underlaget til tider virkelig var dårligt og trak al energi ud af benene. Men det lykkes i modsætning til de andre i min ende af feltet at undgå gang - og det var jeg på det tidspunkt egentlig tilfreds med.

Jeg havde sat næsen op efter en noget bedre tid. Men målet var at gennemføre trods absolut inoptimal forberedelse jf. tømte glykogenlagre, manglende muskulær restitution, DOMS og almindelig ømhed (den mentale faktor helt fraregnet). Så i det lys er jeg helt tilfreds.

Men varmen...den var dræbende. Jeg havde det ufatteligt ringe en times tid efter målgang. På grund af varmen og formentlig også på grund af gårsdagens strabadser var kroppen gået fuldstændigt i undtagelsestilstand.

Men sammenfattende var det fremragende at komme helskindet gennem "The Double 2006". Det der ikke slår dig ihjel, gør dig som bekendt kun stærkere.

Jeg var overrasket over hvor hurtigt jeg kom mig efter weekenden. Jeg har faktisk aldrig nogensinde blevet så hurtigt klar efter et maraton. Jeg havde slet ikke de sædvanlige stive ben mandag, og tirsdag kunne jeg uden problemer løbe igen. Det skyldes helt sikkert den lave løbehastighed, men jeg håber også det skyldes en forbedret tilpasning til lange distancer og bedre restitueringsevne generelt :-)

Der bliver dog ikke noget "The Double 2007" for mit vedkommende.

Næste år må det nødvendigvis blive: "The Tripple 2007"!! Forslag modtages gerne.

/Kasper

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Hov, jeg manglede da for god ordens skyld at nævne, at Søren traf en klog beslutning da han stoppede ved 28 km. Det ville være for fjollet at risikere klargøring til IM for de sidste 14 km - The Double eller ej.

Forud for løbet gjorde jeg nøjagtigt samme regnestykke op i forhold til K78 Swiss Alpine ultra maraton i slutningen af måneden. Fik jeg en skade under NSBM ville jeg også have stået af. Eller... - jeg burde i hvert fald :-)

Søren Friis Larsen sagde ...

Jamen "The Triple 2007" er jo oplagt - vi svømmer 10km i åbent vand fredag, cykler Sjælland Rundt lørdag og tager North Sea Beach Marathon Søndag...?

Anonym sagde ...

I er syge! Men tillykke med det anyway :-)
mvh
Anders K

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Tak for dit forslag Søren. Lad os vente med at lægge os fast på noget nu :-)

/Kasper

Søren Friis Larsen sagde ...

Nej, lad os naturligvis ikke lægge os fast på, at distancen kun bliver 10 km i åbent vand - hvem ved, hvor hård du bliver til crawl om 12 måneder, så det kan da meget vel være, vi skal sige 15 km - det tager vi til den tid...

Anonym sagde ...

Vanvittig idé... Men et stort tillykke med det flotte resultat.

Glæder mig til at læse mere om The Tripple 2007 ;)

/Casper

Anonym sagde ...

Hej Kasper & Søren.

Jeg havde ikke regnet med at se jer SÅ friske (solbriller kan gøre meget, haha) på stranden, men sejt at I dukkede op!!!!
Det var godt nok noget af en omgang løst sand og hedebølge vi blev sendt ud i.
Fornuftigt at du sprang fra, Søren. Hellere udgå stående end at komme i mål liggende!!!!
Held og lykke fremover med jeres projekter.
Hilsen Mikkel