torsdag, juni 26, 2008

Specializing in dust

Gårsdagen bød på race-debut til den nye Specialized Epic i en afdeling af Dust-cuppen på et ganske fremragende spor i Hareskoven.

Jeg tog det stille og roligt i starten - det koster en del tid og placeringer ikke at køre meget offensivt fra start og at starte så langt tilbage som jeg gjorde, men jeg har ikke kørt mtb-race i månedsvis og har heller ikke presset den nye cykel hårdt over længere tid endnu, så jeg tænkte, jeg ville gå lidt roligt til værks.

Jeg nåede dog bestemt at få sved på panden på den superfede rute i Hareskoven, hvor man pisker op og ned af rimelig lange bakker flere steder på ruten - bl.a. er man oppe af "kælkebakken" tre gange på hver omgang, så der blev stadig nogle gode puls-spikes i løbet af mine tre omgange.

Jeg havde skrottet candy-pedalerne til fordel for et par velkendte almindelige egg-beaters og det var et godt valg - væsentligt nemmere at komme ind og ud af (selvom jeg faktisk kun var ude til et par enkelte løb opad, når trafikken gjorde det umuligt at køre og når cyklen skulle hen over et væltet træ).

Og igen - epic'en er fantastisk fed at køre på. Super meget mere kontrol, når det går stærkt nedad pga. skivebremserne og super super fed følelse, når man banker hen over rødder og huller. Jeg var mærkbart mindre træt i overkrop og ryg efter denne afdeling, end jeg har været på tidligere løb af samme længde.

Cyklen er også langt mere tilgivende overfor fejl og også forgaflen gør det rigtig godt. På sidste del af første loop var der efterhånden kommet afstand mellem rytterne og det begyndte at gå stærkt og pludselig var der et relativt dybt mudderhul lige efter en kort, stejl nedkørsel - et ordentligt ryk gav det, men cyklen sendte mig helskindet op på den anden side og nærmest så hurtigt at jeg var ved at køre ind i ham foran.

Mange diskuterer, hvorvidt det er langsommere at køre på en fully - jeg tror helt klart, jeg, med mit tekniske niveau, kører hurtigere på en fully. Jeg har langt nemmere ved at bevare et godt flow og udnytte terrænet, fx ved at give mere slip på korte nedkørsler lige inden en ny stigning - på den måde tog jeg faktisk de fleste af mine overhalinger sent i løbet.

Resultatet vidner om rum til forbedring - men afspejler også det konservative udlæg og den meget forsigtige placering i startfeltet. Jeg sluttede dog i den bedste halvdel af de 340 deltagere som nummer 146. Alt i alt en fantastisk fed aften i sporet - og med tydelig spor i ansigtet af at det havde været en rigtig dust-cup-afdeling.

Ingen kommentarer: