mandag, juni 23, 2008

I escaped from Sejrø

Lørdagen bød på en tri-nyskabelse, nemlig Ninjas' "Nexelman" med startområde i Havnsø og en svømmerute inspireret af "Escape from Alcatraz". Distancen var halv IM, så jeg havde set frem til at prøve endurance-formen af på et format, hvor det var muligt at give mere gas og køre mindre konservativt, end jeg gjorde til den fulde distance på Lanzarote, hvor det var gennemførsel, gennemførsel, gennemførsel, der var målet.

Svømmestarten gik fra Sejerøfærgen, der sejlede en lille, eksklusivt felt af dødsforagtende triathleter ud i frisk vind og høje bølger på Sejerbugtens vand. 1,9 km fra kysten gik agterenden ned og vi tog springet ud i uvisheden. Jeg bemærkede ingen, der lavede "fåret", men der var selvfølgelig også kun en ca. 1½ meter ned. Det viste sig hurtigt at blive en ekstremt vanskelig svømmerute. Der var kraftig sidevind og de relativt høje bølger, den meget lange afstand til land og fraværet af en stor, gul bøje man kunne sigte efter gjorde navigationen særdeles vanskelig. Samtidig var det svært at se, man kom nogen vegne og svømmerne blev meget hurtigt spredt for alle vinde. Jeg har uden tvivl zig-zag'et gevaldigt på vej mod land og det var meget svært at finde nogen fornuftig rytme i den kraftige strøm og med bølger, der hele tiden spolerede den regelmæssige vejrtrækning.

Jeg har ikke nogen præcis split-tid på svømmedelen, men incl. T1 har det taget omkring 45 min hvilket er håbløst langsomt, men vidnende om de særdeles barske forhold. Da jeg endelig nåede i land gik det dog fornuftigt. Jeg valgte på grund af det lidt ustadige vejr og den kraftige vind at tage lidt ekstra tid i T1 så jeg kunne få mine kompressionsstrømper på og en cykeltrøje ud over min langærmede. Strømperne tager urimeligt lang tid at tage på, men jeg havde i tirsdags meget kolde og stive fødder, som var ubehagelige at løbe på lige i starten, så jeg valte at tage dem på - tiden skulle jo alligevel være brugt i T2. De var rigtig gode at have på under cykeldelen - har før haft lidt tendenser til svag krampe lige i starten af cykeldelen, men det var der slet ingen problemer med denne gang. Måske man skulle overveje at have dem på allerede under våddragten.

Oppe på cyklen var det en fornøjelse at kunne give godt gas. Jeg holdt en lille bitte smule igen i starten, men kørte første omgang (30 km) på 52 min og lukkede så mere op og kørte anden på 50 min og sidste på 52 min. Rigtig god følelse at træde mere igennem og suse afsted. Der var rigtig meget vind, men bortset fra det var det en hurtig rute med få og korte bakker.

Jeg var således rimelig frisk da jeg kom tilbage i T2 og efter en hurtig transition kunne jeg lægge fornuftigt ud på løbet. Jeg havde indledningvis et par kilometer med 4:25 min/km, men det faldt efter vendepunktet og må nok tilskrives at meget af udruten var i kraftig medvind. De i alt tre omgange på hver 7 km var hård kost og især på sidste omgang måtte jeg sænke farten markant, da jeg sloges med begyndende krampe i lægmusklen.

Det var dog fedt at løbe i mål efter et rigtigt hårdt løb, men hvor man samtidig følte at man havde givet los og havde kørt stærkt undervejs. Så alt i alt en rigtig god dag - men ingen tvivl om, at der tidsmæssigt er store forbedringsmuligheder at hente på en bedre svømning og et par mere optimale transitioner. I det lys virker det fristende at overveje endnu en halv IM i 2008 - Silkeborg er jo ikke så langt væk - og der er i virkeligheden også mulighed før, nemlig på DM i lang triathlon i Vejle den 10. august.

I første omgang står det imidlertid på en afdeling af Dustcup onsdag (debut for Specialized, så må vi se, om den kan gøre det lige så godt, som under Christoph Sauser, der i går vandt VM i XC-mtb. på sin Specialized ;-) og DM i kort tri (OL-distancen) i weekenden.

Ingen kommentarer: