mandag, juni 30, 2008

DM i dynd

Søndagens race var henlagt til Guldborgsund, hvor der var DM i kort tri (OL-distancen - 1500m - 40km - 10km). Det er altid sjovt at køre med til et mesterskabsstævne, da alt foregår helt efter regelbogen og toppen af poppen (i hvert fald den danske del) stiller til start.

Svømningen var elendig - vi startede i et ulækkert havnebasin hvor man trådte vande i fem minutter i en suppe af plastaffald, tang og dynd inden starten gik på en rute, som var så mærkelig lagt ud at det tog racebriefingen 15 minutter og flere forsøg på at forklare den til deltagerne, så det var forståeligt hvilken vej man skulle rundt om hvilken bøje. Det var ikke i orden - men jeg havde jo heldigvis hele tiden nogen foran, der kunne vise vej. Hvad værre var, at svømningen formodentlig også var noget længere end 1500m. Ingen i eliten svømmede under 20 minutter - og jeg brugte rigtig lang tid i vandet selvom jeg havde en væsentlig bedre rytme end i Sejerøbugten og egentlig gav den rigelig med gas.

En god lang løbetur i T1 og så op på cyklen og fuld gas. Cykelruten var røvkedelig - syv gange ud-hjem, hvor man havde strid modvind på udturen og medvind på hjemturen. Den første halvde omgang gik med at få pulsen under kontrol, men så gav jeg ellers mere gas dog uden at køre rigtig stærkt. Men en gennemsnitspuls på 168 blev det da til, så vinden må have spillet ind overfor gennemsnitsfarten.

T2 gik hurtigt bortset fra at jeg blev stoppet i skiftezonen af en dommer og bedt om at spænde hjelmen (!) - det er åbenbart meget farligt og derfor i strid med reglerne, at løbe med en cykel i skiftezonen uden at hjelmen er spændt. Det kostede dog næppe mere end 10 sekunder og så var jeg på løbebenene i mine lette Nike Mayflys. 10km er lige grænsen for hvor langt det giver mening at løbe i dem - det kostede et par vabler, men jeg nåede ikke at være generet af dem før jeg var i mål. På løbet havde jeg nok at gøre med at presse mig til at holde et højt tempo og det lykkedes faktisk. Jeg holdt tempoet jævnt til sidste kilometer på trods af at jeg havde en kilometer med kvalme.

Det lykkedes mig at hente en klubkammerat på sidste omgang af løbet - det er virkelig sjældent jeg får lov til at løbe folk ind, der har cyklet og svømmet hurtigere end mig selv, det plejer at være omvendt, så det var en superfed følelse. Med 1 km. til mål bliver jeg overhalet af en ældre herre med god fart i benene. Det var satans tænkte jeg og forsøgte at hænge på. Han slog dog et hul da jeg måtte bøvse en gang for ikke at knække mig. Jeg ville ikke finde mig i det så jeg forfulgte ham så hurtigt jeg kunne og da vi drejede ind på de sidste 100m hvor det blev til græs så spurtede jeg uden om ham og løb i mål. Fed følelse - indtil jeg vente mig om og så at han stadig manglede sidste omgang og derfor var vendt om lige inden mål. Nå ja, så fik jeg da trænet slutspurten.

Alt i alt en fed konkurrencedag, hvor jeg gav fuld gas fra start til slut og som følge deraf var total flad resten af dagen. Måtte faktisk holde ind på en rasteplads på vejen tilbage i bilen for at powernappe i 10 minutter inden jeg fortsatte.

Ingen kommentarer: