søndag, februar 04, 2007

Snigløb!


Dagens x-duathlon med 3 x 3km løb og 2 x 10km mtb var udset som et godt træningspas - den slags er jo en god lejlighed til at få trænet nogle realistiske kryds. Kasper havde som sædvanlig direkte adspurgt meldt fra til løbet.

Fordi løbet var udset til træning havde jeg ikke gjort det store ud af at trappe ned eller i øvrigt lade løbet forstyrre min kalender. Gårsdagen bød således på en god rask løbetur på 15km og middag med såvel rødt kød som whisky og tre slags vin.

Stor var overraskelsen derfor ved at se selv samme Kasper Carøe troppe op i startområdet med startnummer og hele pivtøjet. Når man tænker på den tidligere dybt ynkelige sang om fair konkurrencevilkår fra hans mund og hans framelding til en tidligere x-duathlon afdeling, må man naturligvis forarges over denne alt andet end sportslige opførsel.

Men nuvel. The show must go on og med en rigtig kuperet rute på såvel løb som cykeletapen og stærk vind var der jo lagt op til god træning. (Som det vil fremgå af billedet, så var der mange og lange bakker, som også Kasper måtte trække op af - det fremgik vist ikke lige af hans eget udvalg af fotodokumentation). Så måtte tømmermænd og trætte ben jo vise hvad de trods alt kunne præstere. Ruten lå lige til Kasper Carøe - ren tons på brede boulevarder. Hvis der var singletrack undervejs opdagede jeg det ikke - en blind kunne have kørt ruten på en racercykel og følt sig frem med sin kæp.

Omstændighederne taget i betragtning havde jeg et godt og tilfredsstillende løb. Det var hårdt som ind i fanden og jeg var flere gange ved at kaste op, men dog ikke på grund af en dårlig race-diet, den var for en gang skyld lige i øjet.

Flot løb af Kasper, der strøg i mål 53 sekunder før mig. Jeg måtte slippe ham på sidste omgang af andet løbestræk, men havde kontakt til ham igen da vi løb ud af T4, hvor jeg i øvrigt gled og måtte en tur i mudderet. Derved inkasserede jeg et ubehageligt vrid i ryggen der ikke lige frem gjorde den sidste 3km tur til nogen fornøjelse (det havde det næppe været under nogle omstændigheder). Jeg kunne dog ikke have holdt Kasper hjem alligevel.

Alt i alt en meget tilfredsstillende træningsdag, som jeg var meget tæt på at aflyse ved synet af Kasper (det ville han jo formodentlig have gjort). Man kommer ikke uden om, at x-duathlon er rigtig, rigtig hårdt men også rigtig, rigtig relevant krydstræning.

3 kommentarer:

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Kære Søren,

Klynketonen klæder dig kun dårligt.

Direkte adspurgt var mit svar "det er ikke planen" - og det var så sandt som det var sagt. At jeg så senere får mulighed for at ændre planen så Craft kan komme i spil, det ændrer ikke ved udsagnets ægthed.

Og i det hele taget skal man nok holde sig for god til at pive, bare fordi jeg ekstraordinært MELDER TIL - når man selv har GIVET OP ved den forrige dyst (Ultrasocialmarathon).

Du har jo ikke forspildt den mindste lejlighed til at synge om en dyst i xduahlon - og det var jo den du her fik forærende.

Så jeg havde faktisk forventet, at du ville blive glad for muligheden for at få revanche for sidste år samme sted. Du husker måske - det var der jeg løb ud og hentede dig hjem på sidste løbeben fordi det efterhånden blev for koldt til at stå og vente i målområdet? :-)

At en rute "med mange og lange bakker" skulle ligge lige til mig - det fremstår noget uunderbygget. Cykelrytteren Michael Rasmussen er ikke ligefrem et stort brød.

Du skulle holde dig for god til at komme med den lange række af bortforklaringer. Jeg skal spare dig for den liste jeg kunne fremføre. Det var hverken dit kødvalg aftenen forinden, drikkevarerne, et glid i mudderet eller solens skarpe skinnen i øjnene der gjorde udfaldet; du løb og cyklede jo bare for langsomt.

Jeg vil da i hvert fald gerne benytte lejligheden til også her at nævne, at med din træningsindsats så bliver du mere og mere giftig hver dag der går. Og hvis din higen efter første Vivamus-sejr kan drive dig yderligere frem mod Lanzarote i maj - så er det jo slet ikke så dumt endda!

Søren Friis Larsen sagde ...

Ja ja, piv piv. Men apropos Lanzarote, så er det jo lige rundt om hjørnet - og i øvrigt perfekt timet i forhold til sidste afdeling af Craft X-duathlon (vi lander fredag aften og starten går søndag kl. 10). Det er jo en fin lejlighed til at prøve af, om formen er forbedret på Lanzarote?

Kan man regne med din deltagelse der?

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Kære Søren,

Nej, det skal du ikke forvente jeg gør.

Men jeg anerkender skam din åbenlyse bitterhed - det er selvfølgelig aldrig sjovt at ende i den dårligste halvdel af feltet.

Men jeg stiller naturligvis gerne op så du endnu engang kan forsøge, om du skulle være heldig i en intern dyst. Jeg henviser i den forbindelse til min raceplan for 2007 (http://www.vivamus.dk/2006/12/planer-for-2007.html) hvorfra det står dig frit at vælge tid og sted blandt de indtegnede løb.

Vel mødt!

/Kasper