lørdag, december 02, 2006

Danmarks Kedeligste Marathon

Overspringshandlinger kan have mange former. Nogle ser en genudsendelse af en dårlig serie, andre vælger måske at begynde at rydde op eller gøre rent (har jeg hørt). Valget idag stod mellem at læse til noget eksamenshejs eller tage på løbetur. Jeg gentager: Læse eller løb.

Kl. 10:00 gik starten derfor i Kalundborg på "Danmarks Kedeligste Marathon". Konceptet var simpelt - løb 21.1 km ud af en landevej - vend rundt om en kegle - og løb hjem igen. Den slags appellerer jo nødvendigvis til en diagnosticeret selvpiner.

Vejret var ikke med hverken deltagere eller arrangører. Det regnede omtrent hele løbet - kun afbrudt af periode med spredt dryppen. Men alle ved jo, at det man ikke dør af osv... Men det var lidt koldt og vådt :-)

Det lykkedes at holde et ganske stabilt tempo det første halvmarathon - nøjagtig som planlagt 5:15 min/km. Det var en rigtig god fornemmelse - løb klart i komfortzonen og med overskud fysisk og mentalt.

Ved vendekeglen havde mine forældre taget opstilling med Robin som gjorde mig selskab på de sidste 21.1 km. Han plejer jo at være rigtig god og stabil at løbe med. Men det er jo en meget social hund. Han var således helt med på at indhente nogle af de foranløbende - og var godt fremme og med i tempo. Men så snart vi havde overhalet var noget helt galt - han synes jo vi skulle løbe med de andre og ikke fra dem. Så han løb halvt sidelæns og forsøgte hele tiden at stoppe op for at vente. Det gav anledning til en del irritation. En enkelt nåede at overhale os igen ifm. Robins vrangvillighed - og så måtte vi forsøge endnu en gang. Kun fordi det var sent i løbet og pågældende løber skiftevis gik og løb lykkedes det at komme så meget fri at Robin opgav at holde kontakten. Der var kun ca. 35 til start - så der var selvsagt ikke megen kontakt med andre da først feltet var blevet spredt ud over 42 km.

Så Robin pillede en smule kontinuitet ud af løbet - på trods af at jeg fodrede ham lidt med energibarer ved depoterne for at peppe ham lidt :-) Tror generelt ikke han er til regnvejrsbrug. Tror jeg må arbejde på lidt mentaltræning med ham :-)

Vi kom dog ind i 3:53 hvilket er ok p.t. Da der jo er tale om træning og ikke konkurrence som sådan løb jeg mig langt fra ud. Mit udgangspunkt er, at sålænge det kun er træningsløb skal man kunne træne nogenlunde igennem førstkommende onsdag. Ellers er det kontraproduktivt at træne på så lange distancer. Under alle omstændigheder er det klart, at man ikke får yderligere fart i benene ved at træne på marathon-distancen - men det er til gengæld helse for både den generelle fysiske belastningstilvænning og den mentale stamina.

At deltagende notabiliteter skal nævnes Mikkel jeg senest har omtalt her samt Jesper Olsen der som bekendt som den første brugte et utal af løbesko på at løbe jorden rundt i 2004-2005.

Nu er der kun et (ultra)marathon tilbage i år. Det er d. 31/12 hvor vi løber godt 8 km ud til starten på Socialmarathon på Amager og dermed kommer over de 50 km. Både Jesper og Søren har meldt deres ankomst. Og da Vivamus-folk som bekendt ikke melder fra går jeg da ud fra, at de står ved deres deltagelse? :-)

/Kasper

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Kasper.

Ja det var noget af en trist omgang i går. En let knoldet rute, regn og en masse vind de første 21 km er ikke lige de optimale forhold for os langdistanceløbere.

Jeg er imponeret over, at du havde Robin med den sidste halvdel af løbet. Det er et tydeligt tegn på overskud!!!!

Godt at læse at der kommer 3 fra D.V.V. Det ender jo med at blive en stor gruppe fra Hovedbanen, hvilket bliver hyggeligt.

Vi ses den 31. dec.

Mikkel

Søren Friis Larsen sagde ...

Tillykke med endnu et marathon under bæltet - nu med hund. Og fint med en sluttid under 4 timer - var det hunden der trak de sidste meter? :-)

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Hep!

Ja, det bliver stort nok med de 50 klik d. 31/12.

Apropos - Søren, jeg fik ikke fat I om du deltog eller meldte fra?

Og jo, hunden trak det sidste stykke. Men det var bagud! :-)

/Kasper

Anonym sagde ...

Hej Kasper.

Jeg har læst på Dourun, at der ikke kommer en resultatliste. De mangler åbenbart oplysninger på os alle. Vil du huske at maile din tid fra diplomet til Jørn, så vi kan få problemet løst.

Hilsen Mikkel

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Fik jeg skrevet 3:53 ? Jeg mente jo selvfølgelig 2:53 :-)

Jeg finder den tråd du henviser til og sender oplysningerne.

Mvh,
/Kasper (der stadig ser frem til Sørens ultramelding)

Søren Friis Larsen sagde ...

Jamen jeg kan da virkelig ikke blive ved med at gentage mig selv - selvfølgelig stiller jeg da til start i årets sidste marathon og pyt, nu vi er igang kan vi jo lige så godt snuppe alle 50km (gud bedre det).

Bliver også godt at se Hr. Duelund på sporet igen - det er jo længe siden han har vist, hvad han kan præstere (hvilket plejer at være en del)

Og denne gang vil jeg bestræbe mig på at starte på en mere fornuftig pre-race diet...