mandag, december 04, 2006

Mudder og korte bukser

Så er slush-sæsonen endelig i gang - 1. afdeling missede jeg, men kunne i går stille til start i 2. afdeling sammen med mere end 300 andre i Rude Skov. Vejret var fantastisk - en svag efterårssol tittede frem i ny og næ og gjorde det afvekslende spor til en æstetisk oplevelse at gennemkøre med pulsen hamrende i tindingerne og mudder flyvende om ørerne. Vejret var så mildt at jeg besluttede mig for korte bukser - også for at sende signalet til de øvrige i sporet om at hér er en rytter, der vil frem.

Jeg havde et godt og jævnt løb og sluttede i en tilfredsstillende tid mageligt foran de to andre deltagere, jeg kender - og det er jo altid rart. Kasper var naturligvis ikke til start - marathonløbet dagen før er vel i og for sig en acceptabel undskyldning, men næste afdeling får han sværere ved at undslå sig. Han har nemlig allerede foreslået den weekend til en træningstur, men der er jo ingen grund til at nøjes med træning (som jo som bekendt skal være sjovt), når man kan få konkurrence (der tilsvarende gerne må gøre lidt ondt)... Lur mig om han ikke forsøger en undvigemanøvre. Måske noget med "akademiske forpligtigelser"...?

Rude skov bød på et godt og dejlig vådt spor i fortrinlig afveksling mellem tekniske singletrack og tonser-skovstier, så der var ikke meget køkørsel. Samtidig er jeg efterhånden blevet mere tilfreds med min evne til at manøvrere rundt om folk og komme hurtigt fra start uden at lulle alt for meget i søvn bag de endeløse køer på første omgang. Jeg var drabeligt tæt på medtrafikanter flere gange i starten, men balancen og overskuddet på cyklen er efterhånden blevet godt nok til at jeg kan køre aggressivt og overhale mange i starten.

Mine smalle mudderdæk kører stadig fortrinligt omend deres mudshedding fortsat ender i ansigtet på chaufføren. Så det var med det ægte slush-look jeg kørte over målstreget.

Eftermiddagen bød på intervalløb på Østerbro Stadion med en kammerat - tempoet her bar dog præg af at de lå alt for tæt på frokosten, så de sidste intervaller blev samtidig en øvelse i at løbe med kvalme (det er jo prøvet før, nu må jeg snart se at lære det). Taget i betragtning at jeg havde givet hans tvillingbror eftertrykkeligt baghjul i sporet om formiddagen kunne jeg dog ikke tillade mig at vise eftergivenhed om eftermiddagen så tænderne måtte bides sammen - med held.

6 kommentarer:

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Hep igen,

Ja, det lyder både som om du har været i dit es. Og en placering i den bedste halvdel er såvidt jeg husker også langt fra dine/vores placeringer sidste år. Så det er imponerende fremskridt du viser.

Jeg har selv kun været ude én sølle gang på MTB i år. Hvor du iøvrigt jernede fra mig. Så det med Slush på denne side af jul forbliver din ønsketænkning :-)

/Kasper

Søren Friis Larsen sagde ...

Hvis manglende evner var en undskyldning for at melde fra, hvor er vi dog så endt??

Der er jo ved at gå inliners i det her :-)

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Før du bliver alt for kæphøj (og jeg derfor må til at give igen af samme skuffe) må jeg lige bede dig besvare spørgsmålet vedr. 50 km ultramarathon som jeg nu har stillet et par gange i nedenstående tråd (Danmarks Kedeligste Marathon): Deltager du d. 31/12 ?

Søren Friis Larsen sagde ...

Således gjort - og må jeg så lige høre: ses vi i sporet den 17?

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Jeg står selvfølgelig 100 % ved mit løfte om at modtage dine prygl i løbet af sæsonen.

Spørgsmålet er også, om du ikke helst vil have lejligheden når jeg selv mener formen er bedre end den er nu?

Når jeg nu har forpligtiget mig på en enkelt deltagelse i Slush eller Craft er det vel sjovere for dig at slå mig hvis jeg spræller lidt i nettet frem for den rene kapitulation? :-)

/Kasper

Søren Friis Larsen sagde ...

Du spørger, om jeg ikke hellere vil have svært ved at slå dig?! Til det kan jeg faktisk roligt sige: nej, det vil jeg ikke. :-)

Helst ville jeg faktisk have vist du stillede op iført krykker, men i mangel af bedre vil jeg bare gerne have et udspil på en dato - så kan jeg jo også selv foretage min træningsmæssige optimering :-)