søndag, november 05, 2006

Skovtur slendrende gennem regn

Dagens race var Newline Skovmarathon - en lille rundtur i nordsjællandsk, efterårsklædt skov på de klassiske 42,195 km. Taperen bestod af lidt let svømning i går til Åbne Masters på kortbane i Kastrup. Menuen her stod på 100m fri, 50m bryst, 50m fly og 4x50m fri-holdkap.

Løbet har længe været i kalenderen og det var som altid en glæde at Kasper også lige fandt tid til at deltage - selvom det kun var et marathon. Starten gik kl. 11.00 mens det regnede kraftigt og jeg ankom lidt sent og fandt aldrig Kasper i målområdet. Efter få kilometer holdt regnen inde og vejret blev faktisk pænt. Ca. omkring de 15 km indhenter jeg Kasper og dermed er godt selskab til (noget af) resten af ruten sikret. Glædeligt. So far so good.

Det går hæderligt, kilometer efter kilometer forsvinder, men jeg får aldrig rigtig noget imponerende tempo stablet på benene. De 21 km passeres lige under de to timer.

Må i den grad også få gjort noget ved min race-diet, for flere gange undervejs - typisk kort efter hvert depot - løb jeg med en del kvalme. Ikke rart og det fik jo heller ikke lige frem farten til at stige. Men det kommer og går, så ind i mellem kører det bedre. Må dog nok overveje, om den fremover skal stå på kammuslinger og rødt oksekød aftenen før et marathonløb...

Med en syv-otte kilometer til mål må jeg dog lade Kasper løbe - venstre knæ har på det tidspunkt taget de stød som det kan klare og derfor står resten af turen hjem for mit vedkommende på korte skift mellem løb og gang. Mest det sidste. På trods af de ømme stænger er det altid en fornøjelse af løbe over målstregen. Tiden blev ikke imponerende - omkring de 4.24. De sidste syv kilometer kostede en del tid.

5 kommentarer:

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Tak for beretningen som jeg langt hen af vejen kan tilslutte mig.

Hatten af for din indsats. Jeg synes det er imponerende, at du må ofre dit sparsomme maveindhold endda to gange i grøftekanten men alligevel holder humøret oppe og fortsætter. Og til læseren kan jeg oplyse, at der ikke engang var tale om det noble fænomen at hoste blod op; dertil var hastigheden langt fra tilstrækkelig høj. Men godt lød det ikke.

For at få styr på Sørens plagede krop blev der doseret nogle gå-stræk. Men hvor det tydeligvis gjorde godt for den generelle tilstand kunne det desværre ikke eliminere knæproblemerne. Ved 34-35 km kunne Søren melde at resten af turen blev gående - og da besluttede jeg mig for at få fornøjelsen af de sidste kilometre i løb.

Selvom vejret ikke var godt var træningen god. De første 5 kilometre var jeg som næsten sædvanlig plaget af lidt mismod og egentlig manglende lyst til at løbe. Disse tanker forsvandt dog hurtigt efterhånden som jeg blev gennemvarm. Derudover havde jeg et godt mentalt og fysisk overskud hele løbet igennem - og havde ganske udmærket fart på de sidste 7-8 solokilometre.
Så alt i alt ganske tilfredsstillende. Og fremragende at det lykkedes at sjå pjalterne sammen med Søren. Det gør turen så meget kortere.

Tiden blev 4:07 - langt fra imponerende og langt fra det personligt bedste. Men det kommer jo nok :-)

Anonym sagde ...

Hej Kasper & Søren.

Ja, det var nu en tung tur i går. Jeg havde ikke forberedt mig overhoved pga manglende tid, lyst og overskud. Jeg måtte derfor kæmpe mig igennem og lide. Jeg løb med et par kammerater i 4:30-4:40 pr km og det var for hurtigt. Ved 2. depot blev jeg overrasket... skulle vi forkæles ved at have depot efter hver 3-3½ km ?? Jeg sprang 2. depot over og manglede akut væske ved 11-12 km. Det kunne kroppen mærke resten af vejen. De sidste 9 km havde jeg kraftige kramper i begge ben men blev reddet af en kammerat fra Kolding, der heller ikke havde en af de bedste dage. 3:57 blev tiden og løbet må gå over i historien som gennemført under 4 timer.

Ses vi den 2. dec. i Kalundborg ??

Mikkel

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Hej Mikkel,

Jeg gik ud fra at du var kommet i mål LANG tid før mig. Så dig fremme i feltet ved starten, men med den fart i satte (var det Claus du løb med?) opgav jeg alle forsøg på at kæmpe mig frem for at hilse på :-)

Jeg var heldigvis opmærksom på de underlige placeringer af depoter. Så jeg sørgede for at fylde godt på. Jeg forsøger generelt at presse så meget ned jeg kan uden at få ubehag under løbet - med min størrelse skal jeg nok få det omsat undervejs :-)

Benene er let brugte idag, men ikke slidte og i øvrigt helt uden ømhed i andet end muskler. Jeg vedbliver at være uendeligt taknemmelig for at kroppen tager så pænt imod det jeg udsætter den for.

Der står vist ikke noget i kalenderen d. 2. december - så hvorfor ikke? :-)

/Kasper

Søren Friis Larsen sagde ...

Dagen derpå har benene det også ok - musklerne er stive og ømme, men led og knæ giver faktisk ingen større besvær, ikke en gang ned ad trapper. Gangtempoet er dog ikke helt på hverdagsniveau, først og fremmest generet af de vabler jeg pådrog mig på hver lilletå og som sidder lidt uhensigtsmæssigt. Kvalmen er dog helt væk - der var ingen problemer efter dagens frokostdepot :-)

Hvor glædeligt i øvrigt at vende hjem fra et vådt marathon og ligge på sofaen mens man ser slutspurten i New York Marathon, hvor den columbianske vinder klokker en tid lige omkring dobbelt så hurtigt som min. Ok præstation, men han så også let presset ud med den nærmeste forfølger kun få sekunder efter sig på hele opløbet.

Også Lance Armstrong løb med og kom hjem få sekunder under sin målsætning på 3 timer. Altid driftsikker selvom han overraskende erklærede, at det var hårdere end selv de hårdeste etaper i Tour de France! Han må være ved at være gammel den gode Texaner..

Hvad angår Danmarks kedeligste marathon i Kalundborg 2. december, som jeg går ud fra I hentyder til, så tror jeg ikke lige jeg kommer til start. Kunne være sjovt at løbe et til så tæt på, men der er planlagt våde julefrokoster såvel dagen før som selve d. 2. :-(

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Armstrongs melding om at det "var det hårdeste han nogensinde havde gennemført" synes jeg bare illustrerer hvilken hårdere belastning det nu én gang er at løbe fremfor f.eks. at cykle :-)

Det lyder godt at også du er frisk idag. Men så forstår jeg bare slet ikke din sypigesnak om at springe intervaltræningen onsdag over? :-)

/Kasper