mandag, oktober 16, 2006

Ny cykel!

Weekenden stod i den tohjuledes tegn - lørdag blev mtb'en rørt godt igennem i Hareskoven sammen med KCO og det blev en prægtig tur. Skoven er perfekt i ø jeblikket - underlaget stadig ikke for smattet, rødder og sten på op- og nedkørsler er endnu ikke skjult under et dække af våde blade og temperaturen er stadig velegnet uden man behøver ligne Michelin-manden før man vover sig udendørs. Så det blev til et fornuftigt træningspas i Hareskovens røde spor og tingene kørte rigtig fint (da jeg lige fik justeret min forskifter op en milimeter så den ikke rørte den store klinge når kæden var på den mellemste). Tempoet var fornuftigt og rytmen god.

Et enkelt sted - vist nok der, hvor Morten H tidligere har foretaget hovedspring - var der rigtig meget mudder. Det blev ikke til nogen total immersion, men mit i mudderpølen sad min cykel fast så dybt at navene på begge hjul var under vand/mudder. Det blev dog hurtigt shed'et af de effektive Schwalbe Black Shark Mud-dæk og turen fortsatte ufortrødent. En enkelt gang måtte jeg af cykel på en nedkørsel der egentlig ikke var rigtig stejl men hvor jeg af samme grund fik lidt rigeligt fart på og pludselig blev underlaget rigtig dårligt og fordækket røg ned i et hul. Hopla ud over styret, men cyklen fulgte ikke med og jeg landede uden skrammer eller stød af betydning.

Weekendens sande højdepunkt var naturligvis jomfru-turen på min nye, italienske Pinarello 4:13 kulfiber-drøm om søndagen. Den kører fantastisk. Dura-ace-gruppen skifter hurtigt, stealth-agtigt og kompromiløst. Første gange jeg hev i bremserne var jeg ved at ryge ud over styret så effektive er de. Flight-decket er integreret i styrgrebene så man kan skifte mellem visningerne uden at fjerne hænderne fra styret. Rammen har en finish af en anden verden (de kan nogle tricks de italienere) og følelsen af at køre på ren carbon er rigtig lækker. Det blev ikke til nogen lang tur, men hver en kilometer blev nydt i fulde drag!

1 kommentar:

Kasper Carøe Olsen sagde ...

Ja, det var faktisk rigtigt godt at være i skoven igen. Jeg havde helt glemt hvor mudret en cykel (+rytter) kan blive! :-)

Søren demonstrerede overlegen teknik og skræmmende styrke. Ingen tvivl om at det var en god idé at holde begge dele ved lige gennem deltagelse i Dust-Cuppen over det sidste halvår. Jeg savnede til gengæld begge dele - men det kommer vel tilbage i løbet af vinteren. Jeg er i hvert fald klar til flere pas i skoven!

Jeg kan i øvrigt bekræfte at Søren havde en enkelt 'afstigning'. Da der kun var lidt ømhed og ikke blodspor tilfredsstiller
det naturligvis ikke kriterierne for et egentligt styrt.

Tillykke med den nye cykel. Den forpligter! :-)

/Kasper